Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingrecht
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingrecht
Artikel 9 - De prijs
Artikel 10 Aansprakelijkheid en schade
Artikel 11 -
Conformiteit en garantie
Artikel 12 - Levering en uitvoering
Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud
Artikel 14 - Betaling en verzuim
Artikel 15 - Geschillen en
toepasselijk recht
Artikel 16 - Levertijden en
transport
Artikel 17 -
Klachtenregeling
Artikel 18 - Geschillen
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingrecht;
2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
3. Dag: kalenderdag;
4. Herroepingrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd
af te zien van de overeenkomst op afstand;
5. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op
afstand aan consumenten aanbiedt;
6. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door
de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of
diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt
wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: De Binnenplaets
handelend onder de naam/namen: De Binnenplaets
Vestiging- & bezoekadres:
Flessingsterrein 30 9665 BZ Oude Pekela
Telefoonnummer: 0597-676500
E-mailadres:
KvK-nummer: 02332874
Btw-identificatienummer:
8151.97.160.B.01
Artikel 3 -
Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de
ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen
ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze
algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn
in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos
worden toegezonden.
3. Consumenten die goederen
via de webshop bestellen hebben gedurende 14 dagen na levering van de goederen
het recht om de koopovereenkomst zonder opgave van reden te ontbinden. Dit
recht is niet van toepassing indien de bestelling op maat gemaakte goederen
betreft of wanneer de bestelling door de consument in de winkel is afgehaald.
4. Wanneer een consument van dat recht gebruikt wil maken dient hij dat binnen
voornoemde ter- mijn schriftelijk aan de ondernemer bekend te maken. De
consument dient er voor te zorgen dat op zijn kosten de goederen in originele
staat, dat wil zeggen onbeschadigd, ongebruikt en in de originele verpakking
met de originele factuur of pakbon, terug worden bezorgd op het vestigingsadres
van de ondernemer. Wanneer zulks het geval is zal de ondernemer het
aankoopbedrag binnen uiterlijk 30 dagen daarna terugstorten op het door de
consument aangegeven rekeningnummer.
5. Goederen worden geacht te zijn geleverd op het moment dat
-ze in de feitelijke macht van de opdrachtgever/koper zijn gekomen of hij de
feitelijke macht er over zou kunnen uitoefenen of
-op het moment waarop de ondernemer aangeeft dat de goederen door de opdrachtgever/koper
afgehaald kunnen worden.
6. Goederen komen vanaf het tijdstip van de levering geheel voor rekening en
risico van de koper.
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden
geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden
producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een
goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de
ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe
weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of
kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat
de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn
verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
o de prijs inclusief belastingen;
o de eventuele kosten van aflevering;
o de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen
daarvoor nodig zijn;
o het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingrecht;
o de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
o de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de
ondernemer de prijs garandeert;
o of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke
wijze deze voor de consument te raadplegen is;
Artikel 5 - De
overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand
op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen
aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2.Overeenkomsten en aanbiedingen zijn voor de
ondernemer slechts bindend indien en voor zover de ondernemer dit schriftelijk
bevestigt en bevatten alleen die goederen en diensten die uitdrukkelijk in deze
schriftelijke bevestiging zijn gespecificeerd.
3. Zolang een koopovereenkomst door de ondernemer niet schriftelijk of via
email is bevestigd kunnen aan de op de website getoonde prijzen geen rechten
worden ontleend, met dien verstande dat tussen partijen de prijs zal gelden
welke in de schriftelijke bevestiging van de ondernemer wordt vermeld. De
consument heeft dan het recht om alsnog gedurende 7 dagen kosteloos van de koop
af te zien. Een (koop)overeenkomst ontstaat pas op het moment waarop de
ondernemer zulks schriftelijk heeft bevestigd.
4. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende
informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een
toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager,
meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met
klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingrecht
gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn
van het herroepingrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
Artikel 6 - Herroepingrecht
Bij levering van producten:
1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de
overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze
bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument
of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte
vertegenwoordiger.
2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en
de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken
voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te
behouden. Indien hij van zijn herroepingrecht gebruik maakt, zal hij het
product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in
de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door
de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Bij levering van diensten:
3. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst
zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen,
ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
4. Om gebruik te maken van zijn herroepingrecht, zal de consument zich richten
naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter
zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 -
Kosten in geval van herroeping
1. Indien het meubelen betreft zal 20% van het aankoopbedrag in mindering
worden gebracht.
2. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingrecht, komen de kosten
van terugzending voor zijn rekening.
3. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag
zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of
herroeping, terugbetalen
Artikel 8 -
Uitsluiting herroepingrecht
1. De ondernemer kan het herroepingrecht van de consument uitsluiten voor zover
voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingrecht geldt slechts
indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het
sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
2. Uitsluiting van het herroepingrecht is slechts mogelijk voor producten:
a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties
van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden; of speciaal voor de
consument zijn besteld.
Artikel 9 - De
prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de
aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen
als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief
btw.
Artikel 10 - Aansprakelijkheid
en schade
De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor kosten, schaden en interesten die
het directe of indirecte gevolg zijn van: overmacht, daden of nalatigheden van
de opdrachtgever/koper of zijn ondergeschikten, daden of nalatigheden van de
ondernemer, haar ondergeschikten, dan wel andere personen die door of vanwege
de ondernemer tewerk zijn gesteld, met uitzondering van die daden en
nalatigheden die het gevolg zijn van opzet of grove schuld.
2.De Ondernemer is nimmer gehouden om geleden bedrijf- en/of gevolgschade van
een opdrachtgever ver/koper te vergoeden. Alleen directe materiële door de
opdrachtgever/koper geleden schade, die het rechtstreekse directe gevolg is van
ingevolge de vorige leden aan de ondernemer toe te rekenen gedragingen of aan
het gekochte klevende gebreken, komt, doch alleen voor zover de verzekering
zulks dekt eventueel voor vergoeding in aanmerking.
3. Buitengewone omstandigheden die aanleiding geven tot een wijziging in de
feitelijke omstandigheden leveren voor de ondernemer op. Dit is onder meer in
het geval
- bij het optreden van stormschade en buitengewone weersomstandigheden,
- bij het verlies of beschadigingen tijdens het transport van de goederen,
- bij het (gedeeltelijk) tenietgaan van het gekochte door een van buiten komend
onheil dat wij redelijkerwijs niet hebben kunnen voorkomen, brand en vernieling
door derden daaronder uitdrukkelijk begrepen.
- bij werkstakingen, oorlog en molest
4. Ingeval van overmacht is de ondernemer ontheven van haar verplichting tot
het nakomen van de overeenkomst en kan de wederpartij geen recht op
schadevergoeding of schadeloosstelling doen gelden. Hierbij heeft de ondernemer
het recht om de overeenkomst te ontbinden. Indien en voor zover de buitengewone
omstandigheden van tijdelijke aard zijn kan de ondernemr, zulks geheel te
eigener beoordeling, de uitvoering van de overeenkomst opschorten of de uitvoering
van de overeenkomst wijzigen.
5. Wanneer de opdrachtgever/koper meent dat de ondernemer op enigerlei wijze
schade heeft veroorzaakt waarvoor de ondernemer in zijn ogen aansprakelijk zou
zijn is hij verplicht om, op straffe van verval van zijn rechten dienaangaande,de
ondernemer hiervan binnen 8 dagen na het optreden van de schade of binnen 8
dagen nadat de schade op enigerlei wijze aan hem bekend had kunnen zijn,
schriftelijk mededeling te doen.
Artikel 11 - Conformiteit en
garantie
1. Bij veronderstelde aanwezigheid van al dan niet verborgen gebreken is de
opdrachtgever/koper verplicht om binnen 7 dagen nadat hij de gebreken heeft
ontdekt of redelijkerwijze zou hebben kunnen ontdekken dit schriftelijk aan de
ondernemer te melden en dient de consument de ondernemer in de gelegenheid te
stellen om de gebreken te controleren.
2. Laat de opdrachtgever/koper na om tijdig schriftelijk te reclameren, dan
wordt hij geacht met de staat waarin het gekochte is geleverd in te stemmen en
vervalt ieder recht op reclame.
3. Reclames die naar ons oordeel juist zijn, geven, zulks geheel naar onzer
keuze, recht op, hetzij een schadevergoeding tot ten hoogste het factuurbedrag,
hetzij op kosteloos herstel van de ge- constateerde gebreken hetzij kosteloze
vervanging door andere (gelijkwaardige) goederen.
4. Bij de bepaling of er sprake is van (verborgen) gebreken aan het gekochte
zijn de subjectieve verwachtingen die de opdrachtgever/koper van het gekochte
had niet doorslaggevend. Meer bepalend daarvoor is de kwaliteit die de
opdrachtgever/koper, gezien onder meer de koopprijs, naar objectieve maatstaven
van het gekochte mocht verwachten.
5. De consument dient zich te realiseren dat de op de website getoonde
afbeeldingen slechts zijn bedoeld om een indicatie van het aangebodene te
geven, er kunnen derhalve geringe afwijkingen in bijvoor- beeld de kleur
bestaan tussen de op het scherm getoonde foto’s en het daadwerkelijk geleverde
product. Koper dient zich voorts te realiseren dat tweedehands goederen
gebruikssporen kunnen hebben en dat het voor de ondernemer niet te doen is om
daar een uitputtende beschrijving van te ge- ven. Aan de consument wordt
uitdrukkelijk de gelegenheid gegeven om de goederen voorafgaand aan de koop in
het magazijn van De Binnenplaets te komen bekijken. Een consument die van dit
recht geen gebruik maakt doet zulks geheel op eigen risico.
6. Op tweedehands goederen wordt geen garantie gegeven. Voor nieuwe producten
geldt dat de garantie niet verder strekt dan de garantie welke de fabrikant of
importeur geeft.
7. Eventuele garantie op geleverde goederen vervalt:
- Wanneer de consument het gebrek of defect niet binnen 7 dagen schriftelijk meldt
en/of de ondernemer niet in de gelegenheid stelt om het gebrek of defect te
controleren
- Wanneer de consument zelf of door derden werkzaamheden of reparaties aan het
gekochte uitvoert of laat uitvoeren
- Wanneer het gebrek of defect is ontstaan of is verergerd door onoordeelkundig
gebruik van het product door de koper of het gebrek of defect anderszins
(mede)door zijn toedoen is ontstaan of verergerd
-Goederen in de 'Sale' vallen niet onder het garantie termijn, en worden niet
retour genomen.
-Goederen die op aanvraag worden besteld voor de klant, worden niet retour
genomen.
Artikel 12 - Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het
in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij
de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf
kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene
voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame
spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere
leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of
indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd,
ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling
geplaatst heeft bericht. 4.
In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat
de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen
na ontbinding, terugbetalen.
Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud
Zolang de ondernemer geen volledige betaling heeft ontvangen blijven de
geleverde goederen eigendom van de ondernemer. Dit eigendomsvoorbehoud blijft
bestaan indien de ondernemer uit andere hoofde nog enige vordering op de
opdrachtgever/koper heeft. De ondernemer heeft het recht om deze goederen terug
te vorderen en tot zich te nemen indien de nalatige opdrachtgever/koper zijn
verplichtingen niet nakomt, liquideert, surseance van betaling aanvraagt, in
staat van faillissement wordt verklaard of indien er beslag op de goederen
wordt gelegd. Het is de opdrachtgever/koper verboden om zolang de goederen
ingevolge de eerdere leden van dit artikel nog ons eigendom zijn, daden van
beschikking, zoals bijvoorbeeld het vestigen van een pandrecht, met betrekking
tot de verkochte goederen te verrichten.
Artikel 14 - Betaling en verzuim
1. Wanneer de consument een aan de ondernemer verschuldigd bedrag niet, niet
tijdig of niet volledig betaalt, of anderszins zijn verplichtingen niet nakomt
is de consument zonder dat daartoe een verdere ingebrekestelling nodig is in
verzuim.
2. De opdrachtgever/koper is verplicht om buiten de hoofdsom en rente om, alle
gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, veroorzaakt door het achterwege
blijven van de betaling, te vergoeden. De opdrachtgever/koper is over de tijd
dat hij in verzuim is een contractuele rente van 1 % procent per maand over de
hoofdsom verschuldigd.
3. De buitengerechtelijke (incasso)kosten bedragen 15% van de hoofdsom met een
minimum van € 50,-- per geheel of gedeeltelijk onbetaald gelaten factuur.
4. Tenzij de nakoming van de overeenkomst door de ondernemer blijvend onmogelijk
is, komt de ondernemer eerst in verzuim te verkeren nadat zij schriftelijk in
gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is gegeven om alsnog haar
verplichtingen na te komen.
Artikel 15 - Geschillen en toepasselijk recht
1. Op alle overeenkomsten door of met de ondernemer gesloten is het Nederlandse
recht van toepassing
2.De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 16 - Levertijden en transport
1. De op de website of in bevestiging gegeven levertijden gelden bij benadering
en worden gegeven in de verwachting dat er geen beletsel aanwezig is.
2. Overschrijding van de opgegeven leveringstermijn geeft geen grond tot
schadevergoeding.
3. Aan de op site getoonde aantallen welke van een bepaald product nog in
voorraad zijn kunnen geen rechten worden ontleend, die aantallen gelden slechts
als een indicatie.
Artikel 17 -
Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure
en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd,
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de
consument de gebreken heeft geconstateerd.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen
gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een
voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de
termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie
wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een
geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 18 -
Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene
voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Gelieve alle
correspondentie aangaande een overeenkomst of deze voorwaarden te zenden aan de
ondernemer op bovenstaand adres of naar het e-mail adres.